Top

Voedsel: Gevaarlijk of Gezond?

Voedsel: Wat is Gevaarlijk of Gezond?


In de media wordt veel gezegd over voedsel. Helaas is niet altijd alles wat beweert word waar.



Zo zijn vetten jarenlang negatief in het nieuws geweest. Terwijl het geloof dat vetten -alle vetten- slecht voor je zijn, nooit op echte feiten is gebaseerd. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die denken dat dit het geval is.

Gelukkig begint het bewustzijn langzaam te veranderen nu er voldoende wetenschappelijk bewijs is dat vetten een essentieel onderdeel zijn van je dieet. Verschillende blogs, kranten en magazines lijken hun meningen te herzien en delen de nieuwe kennis graag.

Toch blijven er altijd vooroordelen over bepaalde voedingsmiddelen bestaan, en dat is jammer. Daardoor blijven mensen essentiële onderdelen van een gezonde voeding missen en wordt het lastig om snel gewicht te verliezen als dat nodig is.

Naast de verwarring over vetten zijn er ook een aantal voedingsmiddelen waarvan je misschien juist dacht dat je ze beter niet kon eten, maar die eigenlijk erg gezond zijn. In dit artikel lees je ze.

1. Vlees
Veel mensen geloven dat vlees ongezond is, maar dat is niet waar. Mensen zijn van nature omnivoren, wat wilt zeggen dat ze zowel planten als dieren horen te eten. Het is moeilijk om voorbij de propaganda van vegetarische en veganistische diëten te kijken, maar gelukkig spreken de feiten voor zich: vlees bevat essentiële nutriënten die je nergens anders in kunt vinden zoals vitamine K2, D3, B12, creatine, eiwitten en meerdere gezonde vetten.

Er is echter één probleem met het vlees van vandaag en dat is dat het nauwelijks op echt vlees lijkt. Veel dieren worden gevoederd met commercieel graanvoer en volgestopt met hormonen en antibiotica zodat ze sneller groeien. Onderzoek heeft aangetoond dat vlees van koeien die vrij mochten grazen veel gezonder is: het is rijker aan omega-3 vetzuren en armer aan ongezonde omega-6 vetzuren en het bevat meer vitamines en gezonde vetten.

Let er daarom altijd op dat je vlees eet dat van goede kwaliteit en grasgevoerd is.

2. Boter
Vooral boter is lange tijd de zondebok van de media geweest als het op ongezonde voeding aankwam. Alle mogelijke kwalen, van hart- en vaatziekten tot obesitas, zouden worden veroorzaakt door boter. Er bestaan echter geen studies die aantonen dat deze beschuldigingen waar zijn. Integendeel zelfs. Een recent onderzoek toonde aan dat het eten van boter geassocieerd wordt met een lagere kans op overgewicht en obesitas. Boter bevat tal van gezonde nutriënten, zoals vitamine K2, boterzuur en geconjugeerd linolzuur.

Ook hier is er wel een groot verschil tussen boter afkomstig van commercieel gevoerde of gras gevoerde dieren. Boter van biologische oorsprong is rijker aan alle gezonde nutriënten, dus probeer daar bewust voor te kiezen.

3. Eieren
Eieren behoren tot de meest gezonde voedingsmiddelen van de hele wereld. Een enkel eitje bevat namelijk alle nutriënten die nodig zijn om één minuscule cel te doen uitgroeien tot een volwaardig kuikentje. Dat zijn er heel veel.

De reden waarom eieren zo’n slechte naam hebben, ken je waarschijnlijk wel: cholesterol. Onderzoek heeft echter aangetoond dat het verband tussen cholesterol in je voeding en cholesterol in je bloed zwaar overdreven wordt. Ook werd aangetoond dat eieren vooral het goede cholesterol verhogen.

Een grootschalige studie vond geen verband tussen het eten van eieren en het risico op hart- en vaatziekten. Eieren zijn een uitstekende bron van gezonde vetten, vitamines, mineralen en proteïnen. Kies hier ook eieren van kippen die buiten alle ruimte hebben gehad.

4. Kokosolie
Kokosolie is de laatste tijd veel over gezegd in de media. Het zit boordevol met een uniek soort vet: deze zogenaamde “medium chain triglycerides” (MCTs) zijn heel bijzonder. Ze worden heel anders verwerkt door je lichaam dan andere soorten vet. Ze gaan direct naar je lever, waar ze oftewel omgezet worden tot energie of tot ketonen. Ze worden dus niet opgeslagen als lichaamsvet, en dat is een belangrijk voordeel, zeker wanneer je probeert af te vallen. Geef kokosolie daarom zeker een kans.

Laat je niet zo maar iets aanpraten door iemand anders of de media maar gebruik altijd eerst je eigen gezonde verstand voordat je iets in je mond stopt. Ga voor een goede kwaliteit van de producten die je eet en lees de etiketten altijd goed.

Je lichaam is je meest kostbare bezit zorg er daarom goed voor!


TAKE CARE OF YOUR BODY,
IT'S THE ONLY PLACE YOU HAVE TO LIVE IN




Fitmiss - Snel Resultaat - Trainings Pakket
Nieuw 25% Korting

Fitmiss - Snel Resultaat - Trainings Pakket

€ 106,85 € 79,95
24/7 BURN - BPI Sports - 90 capsules
Nieuw 22% Korting

24/7 BURN - BPI Sports - 90 capsules

€ 27,90 € 21,90
BioTech mega fatburner 90 tabletten
Nieuw 24% Korting

BioTech mega fatburner 90 tabletten

€ 24,90 € 18,90
(tijdelijk niet leverbaar)
BioTech Multivitamin for men
Nieuw 10% Korting

BioTech Multivitamin for men

€ 21,90 € 19,75
StrongGirl - Smart Weight Loss
Nieuw 39% Korting

StrongGirl - Smart Weight Loss

€ 39,90 € 24,50
StrongGirl Nutrition - Pre Workout
Nieuw 17% Korting

StrongGirl Nutrition - Pre Workout

€ 34,90 € 28,90
StrongGirl - Isolate Protein Shake
Nieuw 14% Korting

StrongGirl - Isolate Protein Shake

€ 39,90 € 34,50
B12 Kauwtabletten 1000 ug - Now Foods
Nieuw
B-100 Caps
Nieuw

B-100 Caps

€ 29,95
B-50 Caps Vitamine B-Complex
Nieuw

B-50 Caps Vitamine B-Complex

€ 18,95
D-Mannose 500 mg
Nieuw

D-Mannose 500 mg

€ 45,50
Dutch Vit-Min - Now Foods
Nieuw

Dutch Vit-Min - Now Foods

€ 38,25
Energy B12 - Now Foods
Nieuw

Energy B12 - Now Foods

€ 19,95
BCAA - Fitmiss
Nieuw 27% Korting

BCAA - Fitmiss

€ 29,95 € 21,95
Vitamin E - Scitec Nutrition
Nieuw 4% Korting

Vitamin E - Scitec Nutrition

€ 14,50 € 13,85
Heren Halter Top - Basic Weapon - Wulterkens
Nieuw 43% Korting
Sport Legging Workout - Wulterkens
Nieuw 30% Korting

Sport Legging Workout - Wulterkens

€ 39,95 € 27,95
Sport Legging Beastmode - Wulterkens
Nieuw 30% Korting

Sport Legging Beastmode - Wulterkens

€ 39,95 € 27,95
<<<12>>>