Top

Bereken en verlaag je BMI

Bereken en verlaag je BMI 
door Jasper Alblas

Je BMI of Body Mass Index is een maat die je kan helpen bij het vinden van jouw ideale gewicht. Om je BMI te berekenen, deel je gewoon je gewicht in kilogram door het kwadraat van je lengte in meter. Heb je geen zin om een rekentoestel boven te halen, dan vind je op www.jasperalblas.nl een eenvoudige BMI-calculator.

Een BMI tussen de 18,5 en de 25 wilt zeggen dat je een gezond gewicht hebt. Zit je boven de 25, dan heb je last van overgewicht, en dan doe je er dus best aan je BMI te verlagen. We geven enkele snelle tips die je meteen kunnen helpen je BMI te verlagen.



 
Tip 1: Een gezond ontbijt
Specialisten liegen niet wanneer ze zeggen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Toch klinkt het voor veel mensen logisch om die eerste maaltijd van de dag af te schaffen wanneer ze willen afvallen.

Mensen denken vaak dat ze hun ontbijt zonder problemen kunnen overslaan en dat ze daar toch heel wat calorieën mee kunnen schrappen, maar ze vergeten enkele belangrijke dingen.
Je dieet is namelijk niet gewoon een optelsom van calorieën, maar een complexe metabolische puzzel. Als je niet ontbijt, dan heeft je stofwisseling niet echt door dat de dag al begonnen is, wat er voor zorgt dat je lichaam nog steeds in rustmodus is van de afgelopen nacht. Die rustmodus houdt in dat je vet opslaat en weinig calorieën verbrandt. Sla je je ontbijt over en geef je in plaats daarvan toe aan zoete snacks, dan is het hek natuurlijk helemaal van de dam.

Zorg er ook voor dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Een goed funcionerend lichaam is een slank lichaam. Daarom werkt afvallen samen met superfoods zo goed. Gebruik gerust van superfoods bij je ontbijt.
 
Tip 2: Drink water
Water doet leven. Ongeveer 65% van je lichaam bestaat uit water en water vervult enkele essentiële rollen in je lichaam. Water zorgt ervoor dat voedingsstoffen vervoerd kunnen worden over je hele lichaam.

Water spoelt afvalstoffen weg en zorgt ervoor dat die niet ophopen in je lichaam. Kijk je naar de moleculaire werking van alle processen in je lichaam, dan zal je er bijna geen enkel vinden waarbij water geen belangrijke rol speelt.

Niet alleen om vet te verbranden en je BMI te verlagen is water dus belangrijk, maar ook gewoon om gezond te leven. Je mag makkelijk twee liter water per dag drinken. Water na een maaltijd helpt trouwens ook je maag te vullen zodat je minder zin hebt in een ongezond dessertje.
 
Tip 3: Geen koolhydraten na de middag
Carbs (carbohydrates) zijn de boemannen in bijna elk modern dieet. Die slechte naam hebben ze niet zomaar gekregen, want wetenschappelijk onderzoek heeft ondertussen al meermaals aangetoond dat koolhydraten aan de basis liggen voor de overgewicht-epidemie in de Westerse wereld.

Suikers zijn goedkoop en makkelijk toe te voegen aan bijna alle voedingsproducten, en daar maken grote bedrijven handig gebruik van.

Het is erg moeilijk om volledig zonder koolhydraten te eten en dat is eigenlijk ook niet nodig, want zeker bij het ontbijt zijn er enkele gezonde koolhydraatrijke keuzes die je niet per se links moet laten liggen. Denk maar aan havermoutpap en een gezond stuk fruit. Vanaf de middag doe je er echter beter aan om de koolhydraten af te bouwen.
 
Tip 4: Eet regelmatig
Bouw een ritme op waaraan je je elke dag kan houden. Zo weet je lichaam precies wanneer het tijd is om te eten en moeten er minder reserves aangemaakt worden. Als je een halve dag niets eet bijvoorbeeld, zal je lichaam dat als een signaal zien dat voedsel schaars is. Het gevolg is dat je volgende maaltijd meteen als reserve (en dus als extra kilo’s) wordt opgeslagen, en dat wil je natuurlijk vermijden.
 
Tip 5: Eiwitten zijn gezond
Suikers zijn een ongezonde energiebron, maar je lichaam moet die energie natuurlijk wel ergens anders vandaan kunnen halen. Eiwitten zijn een goede nergiebron die je kan kiezen. Anders dan suikers zorgen ze niet voor insuline-productie, wat ervoor zorgt dat je na een eiwitrijke maaltijd geen vet gaan opslaan.

Het valt echter niet altijd mee om voldoende eiwitten te verwerken in je dieet. Gelukkig zijn er enkele gespecialiseerde producten zoals eiwitpoeders die je daarbij kunnen helpen. Eiwitpoeder kan je op een eenvoudige manier verwerken in heel wat maaltijden, bijvoorbeeld in shakes.

Op die manier wordt het heel wat makkelijker om voldoende eiwitten te eten. Zo zal je meteen minder zin hebben in ongezonde suikerachtige producten. Je zal meer energie hebben en na een paar weken tijd voel je gegarandeerd dat je gezonder leeft.
 
Let er wel op dat je BMI geen exacte maat is voor hoe gezond je bent. Je gezondheid laat zich immers niet zo snel in één cijfertje samenvatten. 

Lees hier alle artikelen van Jasper Alblas