7 simpele tips voor een gezond lichaam!

Gepubliceerd op 23 april 2020 om 16:24


Behoor jij tot de groep mensen die hun leven lang al aan het strijden is tegen de overtollige kilo’s? Dan hebben we goed nieuws voor je. Als je je mindset verandert en op de juiste manier te werk gaat om je kilo’s kwijt te raken, zullen ze voor altijd wegblijven.

 

Ja, je leest het goed; je leven lang en je zult ze niet missen. Het is bewezen dat, hoe eenvoudiger je dieet is, hoe makkelijker het vol te houden is op de lange termijn.

 

De volgende 7 simpele tips zullen je daarom helpen je overtollige kilo’s voor altijd kwijt te raken.

1. Meten is weten
Zorg ervoor dat de weegschaal je vriend is en geen vijand. Weeg jezelf elke week een keer op hetzelfde tijdstip. Niet meer, maar ook niet minder. Als je hier een gewoonte van maakt blijf je gefocust en zal je in de toekomst niet snel ‘per ongeluk’ 5 kilo aankomen zonder dat je het door hebt.

2. Stel jezelf een doel
Weet wat je wil en ga recht op je doel af. Schrijf het voor jezelf op een briefje en hang dat op plekken waar je veel bent. Bijvoorbeeld op een keukenkastje en je koelkast. Ook de achtergrond van je laptop is een goede plek om het te noteren.

Als het voor jezelf duidelijk is en het in je systeem zit deel je missie dan met een goede vriend of vriendin. Je kunt diegene dan regelmatig op de hoogte houden van je vorderingen. Dit maakt afvallen makkelijker en leuker. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die hun doel duidelijk voor ogen hebben en het delen met anderen 33% meer succesvol zijn dan mensen die dat niet doen.

3. Creëer inzicht in je eetpatroon
Er is zoveel voedsel dat onbewust je mond in gaat. Door een tijdje een eet dagboek bij te houden word je ontzettend bewust. Schrijf alles wat je eet op in dit dagboek.

Je zal merken dat je schrikt van wat je allemaal onbewust in je lichaam stopt. Je leert zo precies welke voedingsstoffen er in de voedingsmiddelen zit die je eet, waardoor je bewuster keuzes kunt maken. Vergeet ook niet te noteren wat je drinkt. Door het drinken van fris-, energiedranken en vruchtensappen kun je onbewust ontzettend veel calorieën binnenkrijgen.

 

4. Eet volgens een koolhydraatarm dieet
Zorg als je af wilt vallen dat je eet volgens een koolhydraatarm dieet dat de volgende samenstelling heeft:
10-30% calorieën uit koolhydraten
40-60 % calorieën uit vetten
20 – 40 % calorieën uit eiwitten

Als je voeding deze samenstelling heeft zal je op de meest efficiënte manier vet verbranden. Eet zo natuurlijk mogelijk en vermijd bewerkte voedingsmiddelen. Vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten, groenten, fruit, oliën en water zijn de belangrijkste voedingsmiddelen die je binnen moet krijgen. Als je alleen daarvan eet zal het afvallen geen strijd zijn maar gemakkelijk gaan.

5. Eet gevarieerd
Om het op de lange termijn vol te houden is het belangrijk dat je variatie in je menu creëert. Wees creatief, experimenteer. We kennen de appels en bananen wel. Maar probeer ook eens bosbessen, perziken, bramen etc. er zijn zoveel lekkere soorten fruit.

Datzelfde geldt voor groenten. Er zijn heel veel overheerlijke groenten te krijgen maar vaak houden wij het bij de sperziebonen, bloemkool en broccoli. Om op de lange termijn de kilo’s kwijt te raken is het goed om veel te variëren zodat je eetpatroon niet saai wordt.

Hierdoor krijg je veel verschillende voedingsstoffen binnen welke je lichaam gezond en sterk houden. Zet jezelf als doel dat je in ieder geval 1 keer per week een nieuw recept uitprobeert. Je zult er verstelt van staan hoe leuk het is om hiermee te experimenteren en nieuwe smaken te leren kennen. Je kunt ook een maaltijd vervangen door een eiwitshake, die kun je makkelijk meenemen in een leuke shakebeker.

6. Bereid je eten voor
Je komt vaak in de verleiding om ongezond voedsel te eten omdat je niets gezonds bij de hand hebt of omdat er niets gezonds te krijgen is op de plek waar je bent. Doordat je op zo’n moment ontzettend veel trek hebt geef je daar aan toe en achteraf heb je spijt.

Als jij ervoor zorgt dat je drie hoofdmaaltijden per dag eet, en drie keer per dag een gezond tussendoortje neemt dan zal je nooit ‘honger’ hebben op andere momenten van de dag. Bereid elke dag je maaltijden voor de volgende dag en neem ze mee. Let er op dat je ze ook daadwerkelijk eet, want als je regelmatig gezond voedsel eet blijft je suikerspiegel stabiel.

7. Drink water
Water bevat geen calorieën en je stofwisseling werkt 3% sneller, waardoor je meer vet verbrand. Wanneer je water drinkt heb je minder behoefte aan andere drankjes, die vaak door de toegevoegde suikers wel calorieën bevatten.

Water drinken stilt je honger, waardoor je minder eet en dus meer vet verbrand. Je krijgt ook meer energie, dus je hebt eerder zin om iets actiefs te doen, waardoor je nog meer vet verbrand. En hoe meer water je drinkt, des te beter de afvalstoffen in je lichaam afgevoerd kunnen worden.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.