Top

Eiwitten/proteïne voor sporters

De essentie van proteïne (eiwit)

Eiwitten, ofwel proteïne, zijn de belangrijkste bouwstenen voor je spieren. Iedereen die regelmatig sport moet genoeg proteïne binnenkrijgen om te zorgen dat je spieren goed herstellen. Daarnaast ondersteunt proteïne de aanmaak van spiermassa en zijn de aminozuren die proteïne bevat essentieel als bouwstenen voor het eiwit in onze lichaamscellen.

 

Aminozuren

Eiwitten/proteïnen zijn voedingsstoffen die je naast vetten en koolhydraten nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Deze drie voedingsstoffen worden ook wel macronutriënten genoemd. Het macronutriënt eiwit bestaat uit verschillende aminozuren. In totaal zijn er 22 verschillende aminozuren waarvan er 9 essentieel zijn, omdat je lichaam deze niet zelf aan kan maken. Deze essentiële aminozuren krijg je via voeding binnen, de andere 13 aminozuren maakt je lichaam zelf aan. Aminozuren zijn belangrijk als bouwstenen voor het eiwit in onze lichaamscellen. Door de aanvoer van aminozuren herstellen en versterken je lichaamscellen.

 

Functies van eiwitten

De belangrijkste functie van eiwitten (proteïne) is dat ze gebruikt worden als bouwstof. Ook kan het lichaam eiwitten gebruiken als brandstof. Eiwitten leveren 4 kcal per gram. Andere functies van eiwitten zijn:

 

  •          Groei, onderhoud en herstel van spieren en weefsels in het lichaam.
  •          Verhoging van het immuunsysteem.
  •          Transport van zuurstof en vrije vetzuren door het lichaam.
  •          Ondersteuning van spijsvertering en afweersysteem.
  •          Reguleren van de vochtbalans.
  •          Bewaken van het zuur-base evenwicht in het bloed.
  •          Als je lichaam niet meer over koolhydraten beschikt dan kan eiwit als brandstof gebruikt worden.

 

Eiwitinname per dag

Als je aan (zware) krachttraining doet dan heb je meer proteïne nodig dan een persoon die niet aan krachttraining doet. Je spieren worden dan namelijk meer 'beschadigd' waardoor er meer proteïne nodig is voor je spieren om te herstellen. Dit herstelproces in combinatie met eiwitinname zorgt voor de opbouw van je spieren. Als krachtsporter heb je 1.5 – 2.0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig om te zorgen dat je spieren herstellen en je spiermassa opbouwt. Een gemiddeld volwassene die niet sport heeft maar 0.8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Stel dat je aan duursport doet dan is 1.2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende.

 

Eiwitrijk voedsel

Eiwit komt voor in dierlijke en plantaardige producten. Plantaardige producten bevatten relatief minder eiwitten dan dierlijke producten. Bij plantaardige eiwitten kan je denken aan bonen, pinda's, brood, sojamelk en peulvruchten. Voorbeelden van dierlijke producten zijn: vlees, melk en visproducten. Enkele voorbeelden van eiwitrijke producten zijn:

 

  •          Kwark.
  •          Kipfilet.
  •          Kalkoenfilet.
  •          Rundvlees.
  •          Zalm.
  •          Tonijn.
  •          Hype Nr.1 Whey Blue Berry Vanille Pancakes.
  •          Rijst.
  •          Eiwitshake.
  •          Eieren.
  •          Noten.
  •          Bonen.
  •          Tofu.
  •          Pindakaas.

 

Te veel eiwit

Wetenschappers hebben aangetoond dat je lichaam maar een maximaal aantal eiwitten kan verwerken. Het is dus niet zo dat je meer spiermassa opbouwt als je meer dan 2.0 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag inneemt. Je kunt deze calorieën beter uit goede koolhydraten en gezonde vetten halen. Nadelen van het binnenkrijgen van te veel eiwitten zijn:

 

  •          Overtollige eiwitten (calorieën) worden omgezet in vet.
  •          Te veel dierlijk eiwit zorgt voor belaste nieren.
  •          Slecht voor je kalkhuishouding en je lever.
  •          Verlaging van de productie van testosteron.

 

Eiwitshakes

Als je aan krachtsport of duursport doet, of je hebt moeite om voldoende eiwitten binnen te krijgen, dan kan je gebruik maken van eiwitshakes als aanvulling op je dagelijkse voeding. Het beste moment om een eiwitshake te nemen is 30 minuten na de training. Direct na de training heb je namelijk nog een naverbranding. Op dit moment nemen je spieren de eiwitten het snelste en beste op.

HYPE Nutrition is een kwalitatief hoogwaardig eiwitproduct. De HYPE nr.1 Whey bevat 1800 mg CLA per serving. Dit zorgt voor een vermeerdering van je spiermassa en vermindering van je vetmassa. Een goedkopere variant is M Double You

Door: Michael van Schaick

Aanbiedingen