Top

Geef je metabolisme een boost!

6 tips om je metabolisme een boost te geven

Door Jasper Alblas

Om af te vallen is het belangrijk dat je meer calorieën verbrandt dan dat er binnen komen.
Dit is niet altijd eenvoudig. Door veel diëten en weinig eten kan het zijn dat je lichaam in de spaarstand is gaan staan. Dit maakt je verbranding traag en afvallen erg moeilijk.

In dit artikel lees je 6 tips die ervoor zorgen dat je lichaam meer calorieën gaat verbranden zonder er veel moeite voor te hoeven doen.

1.      Drink water of groene thee

Water zorgt ervoor dat je metabolisme een boost krijgt. Het laat de organen in je lichaam optimaal werken en vervoert afvalstoffen uit je lichaam. Drink minstens 2 liter per dag.

Je kunt dit afwisselen met groene thee. De meeste groene thee soorten bevatten cafeïne en catechine, dit zijn stoffen die de stofwisseling verhogen en ervoor zorgen dat je meer calorieën gaat verbranden.
 

 

2.      Doe 30 tot 50 push- ups voor elke maaltijd en elk snackmoment.

Korte krachtsinspanningen helpen enorm bij het verbranden van calorieën. Het voordeel hiervan is dat het verbranden begint tijdens de push ups maar dat het gedurende de dag gewoon doorgaat.

Hoe meer spieren je hebt hoe meer er in rust verbrand wordt. Als je het vijf keer per dag doet verbrand je gedurende de dag zo’n 200 calorieën meer. Als je dit elke dag doet zal je merken dat het afvallen je makkelijker af gaat.

3.      Eet meer

Het gaat misschien tegen je gevoel in, maar het is beter voor je metabolisme om meerdere kleine maaltijden per dag te eten. Drie is te weinig.

Zorg dat je lichaam blijft werken door 5 of 6 maaltijden per dag te eten. Je lichaam krijgt zo constant voedingsstoffen binnen, waardoor je ook tijdens de grote maaltijden minder trek zal hebben en daarom niet snel teveel zult eten.

Neem gezonde tussendoortjes als een ei, vis, rauwe groenten, fruit of noten. Op die manier heb je ook geen honger tijdens het afvallen en zal je merken dat het een stuk leuker is.

4.      Eet eiwitten bij elke maaltijd.

Eiwitten versnellen je metabolisme omdat je lichaam meer inspanning moet leveren om ze te kunnen verwerken. Daardoor verbrand je meer calorieën. Een ander voordeel van het eten van eiwitten is dat ze je langer een verzadigd gevoel geven. Je kunt ze onder andere vinden in vlees, vis, ei, kwark en peulvruchten.
 

5.      Rust

Zorg voor voldoende rust en ontspanning. Slaap zorgt ervoor dat je hormonen weer in balans raken. Hoe meer deze in balans zijn hoe beter je metabolisme zijn werk kan doen. Ook tijdens de werkzaamheden door is het belangrijk dat je ontspanning zoekt. Vooral als je een zittende baan hebt.
 

Als je moe of gestrest bent is de kans dat je ongezond gaat snacken veel groter waardoor je snel meer calorieën binnenkrijgt dan dat je eigenlijk zou willen. Dit vertraagt je metabolisme. Zorg dat je elk uur in ieder geval even beweegt. Loop van je plek, doe rek- en strekoefeningen of ademhalingsoefeningen.
 

6.      Voeg kruiden en specerijen toe aan je eten.

Je metabolisme gaat harder werker als je je maaltijden pittig maakt met bijvoorbeeld chili pepers, salsa of wasabi. Ook voor je humeur is dit goed. Het activeert de pijn receptoren in je mond. Dit zorgt ervoor dat er endorfine vrij komt. Dit is het stofje in je lichaam dat je blij maakt.
 

Ben jij op zoek naar goede producten die je helpen bij het afvallen? Klik dan hier.

Over de auteur, Jasper Alblas

Op zijn website (www.jasperalblas.nl) geeft Jasper gratis informatie over gezond leven en gewichtsverlies. Kennis is macht, als het op gezondheid aankomt. Doe je voordeel met de gratis informatie die Jasper beschikbaar stelt. 

Lees hier alle artikelen van Jasper Alblas