Top

Meer spieren met een eiwitdieet

Meer Spieren met een Eiwitdieet

door Jasper Alblas

Spieren opbouwen is niet noodzakelijk een kwestie van urenlang zwoegen in de sportschool. Je voeding is namelijk nog belangrijker dan krachttraining. Wil je op de meest efficiënte manier spieren opbouwen, dan doe je er dus goed aan om eerst je dieet op punt te stellen voordat je aan een zwaar sportregime begint. De sleutel tot spieren opbouwen door je voeding ligt in eiwitten. Die helpen je spieren sneller te herstellen en te groeien. In dit artikel kom je alles te weten over hoe je een gezond eiwitdieet kan samenstellen.

Allereerst moet je weten wat je juist moet eten. Dat houdt in dat je weet welke producten veel eiwitten bevatten en welke niet. Ook is het handig om het verschil tussen complete en incomplete eiwitten te begrijpen. Complete eiwitten bevatten alle aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) die je lichaam nodig heeft in de juiste verhouding. Wanneer je een eiwitdieet volgt, is het uiteraard belangrijk dat je voldoende complete eiwitten eet. Vis, vlees, kaas, melk, soya en quinoa zijn enkele bronnen van complete eiwitten.



Wil je het eiwitdieet op een grondige manier aanpakken, dan komt daar een heel klein beetje rekenwerk bij kijken. Er zijn verschillende websites die de ideale hoeveelheid proteïne voor jou kunnen berekenen, maar eigenlijk kan je het net zo goed zelf uitrekenen: neem je lichaamsgewicht in kilogram en doe dit maal 1,2. De uitkomst is jouw ideale dagelijkse proteïne-hoeveelheid in gram.

Voor iemand van 80kg komt dat dus neer op ongeveer 100 gram proteïne per dag. Doe je echter veel krachttraining en wil je echt focussen op spieropbouw, aarzel dan niet om je eiwit-opname te verhogen.

Wanneer je een eiwitdieet volgt, zijn er twee heel belangrijke maaltijden per dag. Het allerbelangrijkste is dat je na je training een stevige eiwitrijke maaltijd eet. Je lichaam is op dat moment namelijk bezig met het aanmaken van spieren en dat gaat heel wat sneller wanneer er voldoende eiwitten en energie aanwezig zijn.

Het ontbijt is echter bijna even belangrijk, want een evenwichtig ontbijt met veel eiwitten geeft je genoeg energie om de dag door te komen, zonder dat je naar ongezonde snacks moet grijpen. Eieren zijn een klassieke en veelzijdige manier om eiwitten in je ontbijt te verwerken.

Spieren opbouwen met een klassiek eiwitdieet kan even duren, zelfs wanneer je er een strak trainingsschema op nahoudt. Om die reden kan het nuttig zijn om wat informatie op te zoeken over eiwitpoeders, maaltijdshakes en andere supplementen. Let erop dat eiwitsupplementen veel druk leggen op je nieren. Drink dus zeker genoeg water, zodat je lichaam alle afvalstoffen meteen kan wegspoelen.
 
Vergeet geen gezonde vetten en superfoods aan je dieet toe te voegen. Vetten hebben door de jaren heen een slechte naam gekregen en het is wel zo dat er een aantal soorten vetten zijn die je best vermijdt, maar er zijn er evenveel die een plaatsje verdienen in een gezond en gebalanceerd dieet.

Vetten van plantaardige oorsprong (bijvoorbeeld olijfolie, zonnebloemolie en notenolie) zijn gezond. Vermijd echter verzadigde en transvetten, die vind je vaak in bereide en gefrituurde maaltijden.

Over de auteur, Jasper Alblas

Op zijn website (www.jasperalblas.nl) geeft Jasper gratis informatie over gezond leven en gewichtsverlies. Kennis is macht, als het op gezondheid aankomt. Doe je voordeel met de gratis informatie die Jasper beschikbaar stelt.

Lees hier alle artikelen van Jasper Alblas