Top

Ingrediënten uitleg



We krijgen bij Sportvoedingweb veel vragen over de verschillende ingredienten van supplementen en sportvoeding. We hebben de werking van een aantal belangrijke voedingsmiddelen en supplementen op een rijtje gezet.




L-arginine AAKG
L-Arginine Alpha Keto-Glutarate (AAKG) wordt in het lichaam omgezet in stikstof. De hoeveelheid stikstof in het lichaam geeft aan hoeveel eiwitten het lichaam opneemt, dus hoeveel spiegroei er plaats vindt. Meer stikstof verhoogt de bloedtoevoer naar de spieren en kan daarmee het herstel versnellen en geeft je de pomp tijdens en na het trainen.

Betapure (trimethylglycine)
Deze stof versnelt het groeiproces en wordt bv bij het fokken van gevogelte gebruikt om de ontwikkeling van spierweefsel te verhogen bij minder voeding. Daarnaast is betapure een sterke antioxidant en helpt het glycocyamine om te zetten in creatine.

Creatine Sodium Fosfaat
Creatine welk gekoppeld is aan een zout.

Creatine Ester-Beta Alanine
Creatine Ethyl Ester is Creatine gekoppeld aan Beta-Alanine. Beta Alanine is een aminozuur dat kan zorgen voor een aanzienlijke verhoging van kracht en uithoudingsvermogen.

Creatinol-O-Fosfaat-Malaatzuur
Creatine gebonden aan malaatzuur.

Creatine-Alfa-Amino-N-Butyrate
Creatine gebonden aan een specifieke vorm van Leucine. Creatine en Leucine is een klassieke combinatie.

L-citrulline AKG
Dit ingedrient verhoogt net als Citrulline Malaat de hoeveelheid stikstof.

Citral-M
Citrulline Malaat is een aminozuur dat het unieke vermogen heeft stikstof te doen verhogen door de hoeveelheid arginine in het bloed te verhogen. Door de vertering van eiwitten en door trainingen worden er enorme hoeveelheden ammonia opgebouwd. Ammonia veroorzaakt vermoeidheid en vermindert de vorming van glycogeen (energiestof). Dus hoe meer ammonia in je bloed, hoe minder het prestatievermogen. Citrulline helpt ammonia effectief af te breken. Citrulline verlaagt ook nog eens de opbouw van melkzuur (de oorzaak van het brandende gevoel tijdens trainingen) en het versnelt de opbouw van ATP (directe energiereserves voor de spieren).

L-histidine AKG
Dit ingredient verhoogt de hoeveelheid carnosine in het lichaam. Deze stof heeft behalve sterke antioxidante en antiverouderings-eigenschappen, ook een spieropbouw bevorderende werking. Carnosine zorgt ervoor dat het bekende brandende gevoel tijdens trainingen uitblijft tot je de laatst mogelijke herhaling gemaakt hebt.

RC-NOS (rutacarpine 95%)
Dit enzym is verantwoordelijk voor de omzetting van arginine naar stikstof.

Gynostemma pentaphyllum (95% gypenosides)
Dit extract van rode ginseng bladeren verbetert het immuunsysteem, het atletische prestatievermogen, de opname van zuurstof en verhoogt het vermogen met stress om te gaan door energie te verhogen. Net als arginine verhoogt het de hoeveelheid stikstof in het lichaam, maar op een andere manier: het vertraagt de afbraak van stikstof door de vrije radicalen te vernietigen die stikstof afbreken.

NAD (nicotinamide adenine dinucleotide)
Dit co-enzym helpt als antioxidant stikstof spiegels in het lichaam hoog te houden en het is betrokken bij de productie van ATP.

Glycovol (glycocyamine)
Als voorloper van creatine en verhoogt het de lichaamseigen productie van creatine.

GuaniPro (guanidino proplonic acid)
Deze op creatine lijkende stof verbetert de insuline werking, verhoogt de creatine opname en het vergroot de vasculariteit.

Cinnulin PF (aqueous cinnamon extract)
Kaneel extract verhoogt drastisch de insuline gevoeligheid waardoor ingenomen voedingsstoffen zoals creatine beter worden opgenomen.

Keto-isocaproate potassium
Dit ingredient heeft een sterk stimulerende invloed op de afgifte van insuline.

L-tyrosine
Een aminozuur dat helpt overtraining te voorkomen door geestelijke en lichamelijke vermoeidheid uit te stellen. Het verhoogt de alertheid, verhoogt de concentratie en het gevoel van welzijn.

Taurine
Taurine zorgt voor een betere pomp en helpt bij het transport van meer voedingsstoffen naar de spieren zodat deze meer kunnen groeien. Tevens ondersteunt Taurine een sneller herstel van de spieren. Taurine versterkt en vergroot de werking van Creatine.

Endurlac (glucuronolactone)
Deze stof is kan het prestatievermogen, reactievermogen en uithoudingsvermogen verhogen.

L-tyrosine AKG
Door L-Tyrosine te binden aan AKG wordt het veel beter en sneller opgenomen. De L-tyrosine AKG begint dus te werken voor de L-Tyrosine.

Methylxanthines (cafeïne)
Een stof die energie- en concentratieverhogende eigenschappen heeft.

Citrulline Malate
Citrulline is onderdeel van de energie cyclus binnen het lichaam. Het helpt hier bij de verwijdering van afbraakproducten van deze cyclus zoals melkzuur. Deze toxische afbraakproducten komen vrij bij zware inspanning, bij proteïne verbranding en bij een staat van catabolisme(spierafbraak). Ze beschadigen levende cellen en verlagen de prestaties.

Uit onderzoek blijkt ook dat Citrulline mogelijk beter het plasma-Arginine niveau kan verhogen dan Arginine (ingrediënt van veel NO producten). Citrulline stimuleert namelijk de productie van Arginine. Hierdoor kan C.M. beter de stikstofoxide productie, het vrijkomen van groeihormoon en de insuline- en creatine productie reguleren.

Maar dat is nog niet alles! Men heeft ook ontdekt dat door te supplementeren met C.M. er sprake was van sterk verminderde spiervermoeidheid, een verhoogde ATP productie van maar liefst 34% en een toename van Phosphocreatine herstel van 20%!(4) Dit betekent dat C.M. het aerobisch vermogen kan verhogen en de celenergie productie en herstel sterk kan verbeteren.

MCT's (medium chain triglycerides)
Vetten die niet als vet worden opgeslagen maar in de bloedbaan als directe energie beschikbaar blijven.

Vinpocetine 99%
Vinpocetine kan de afgifte van noradrenaline en de bloedtoevoer naar de hersenen verhogen. Vinpocetine verhoogt zo de mentale focus, alertheid en weerstand tegen (trainings) stress.

Vincamine 99%
Vergelijkbare werking als vinpocetine.

Vinburnine 99%
Vergelijkbare werking als vinpocetine.

Calcium phosphate
Zonder voldoende calcium kunnen de spieren niet meer goed ontspannen en dus ook niet optimaal samentrekken. Training vergt veel van dit mineraal en moet dus aangevuld worden.

Glucosamine
Glucosamine is een aminosuiker en komt van nature voor in het menselijk lichaam. Het is een verbindingsstof tussen glucose en een aminogroep. In deze functie werkt glucosamine als bouwsteen van de belangrijke onderdelen van kraakbeen en gewrichtsvloeistof. Het ondersteunt de opbouw en het onderhoud van kraakbeen, gewrichtskapsel, pezen en andere ‘bindweefsels’.Glucosamine staat bekend om de positieve werking bij het tegengaan van artrose.

Minder aanmaak
In een gezond lichaam wordt glucosamine aangemaakt door kraakbeencellen met behulp van het enzym glucosaminesynthetase. Sommige mensen hebben van nature een tekort aan glucosamine omdat het lichaam de stof onvoldoende aanmaakt. Vooral bij oudere mensen neemt de aanmaak van glucosamine in het lichaam af. Oorzaak hiervan kan zijn dat de werking van het enzym afneemt naarmate je ouder wordt.

Schaaldieren
Als je van nature te weinig glucosamine aanmaakt en artrose, gewrichtspijn of –klachten hebt, is het goed om deze stof alsnog via een andere weg binnen te krijgen. Dat kan door consumptie van bepaalde producten. Echter, glucosamine komt maar in weinig voedingsmiddelen voor. Het is wel in grote hoeveelheden te vinden in het kraakbeen en de harde delen van schaaldieren. Juist deze delen van de schaaldieren worden amper gegeten.

Positieve werking
Glucosamine wordt dan ook al decennia lang als voedingssupplement op de markt gebracht. Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw raakten de glucosaminesupplementen in zwang. Er is in de loop der jaren veel onderzoek gedaan naar de werking van glucosamine. Hoewel nooit officieel wetenschappelijk is vastgesteld dat het werkt, zijn er tal van ervaringen van bijvoorbeeld artrosepatiënten die veel baat hebben bij het product. Glucosamine kan dus wel degelijk een belangrijke rol spelen bij het behoud en de opbouw van gezonde, soepele gewrichten.

Magnesium oxide
Magnesium oxide helpt meer rode bloedcelen te vormen zodat er meer zuurstof kan worden opgenomen, het helpt spieren te ontspannen, het helpt bij het vormen van ATP en ondersteunt een goede insuline werking. Net als andere mineralen moeten deze tijdens een training aangevuld worden omdat training veel mineralen gebruikt.

Potassium phosphate
Deze stof speelt een belangrijke rol in de vochthuishouding van de spiercel.

Sodium phosphate
Deze stof speelt een belangrijke rol in de vochthuishouding van de spiercel

Potassium en Magnesium glycerophosphate
Deze stoffen helpen vocht in de spiercel te houden.

Glycerol stearaat
Zorgt in samenwerking met Potassium en Magnesium glycerophosphate voor een sterk verhoogde wateropname binnen de spiercel waardoor je sterker bent en langer kunt trainen.

B.C.A.A. staat voor Branche Chain Amino Acid 
Branche Chain Amino Acid is de samengestelde naam voor Leucine, iso-Leucine en Valine. Deze aminozuren worden direct door de spier opgenomen en zijn uitermate geschikt voor mensen die herstellende zijn van blessures (ook na zware trainingen). Deze aminozuren moeten dan wel in de L vorm aanwezig zijn (dit is de rotatierichting van de helix = een soort spiraal van aminozuren van die in elkaar gedraaid zijn).

BCAA stimuleert niet direct spiergroei! Het stimuleert en bevordert een snel herstel. In diverse complexe preparaten zit ook B.C.A.A., maar doordat het in een koppeling zit werkt het niet zo effectief als wanneer het afzonderlijk wordt toegediend. Het beste voor alle sporters zou zijn om een kleine dosis B.C.A.A. altijd na het sporten in te nemen.

Beta-Alanine
Deze unieke vorm van het aminozuur Alanine heeft de geweldige eigenschap dat het de Carnosine spiegels kan verhogen in het lichaam. Hogere Carnosine spiegels betekenen dat er minder melkzuur opbouw is. Minder melkzuur betekent weer dat je harder en langer kunt trainen; en dus meer kunt groeien en beter herstellen! Verder verbetert het de transport van zuurstof naar de spiercellen.

Betaine Anhydrous
Deze stof heeft een essentiele rol bij de opname van vocht in de spiercel en kan zo het spiercelvolume vergroten. Het heeft ook een anti oxidante rol door spiegels van een van de sterker antioxidanten (Glutathione) te verhogen en kan zo schade aan de spiercel beperken. Betaine kan ook de lichaamsverbranding verhogen en zo bijdragen minder vet.
Ginger: dit ingredient helpt bij de opname van voedingsstoffen, bij de vertering ervan en het kan de focus/concentratie verhogen

Norvaline
Deze stoft helpt de natuurlijke productie van stikstof binnen het lichaam te verhogen.

L-Glutamine
L-Glutamine is een zeer veelzijdig aminozuur dat verschillende positieve effecten op het lichaam heeft. L-Glutamine is een van de belangrijkste en meest toegankelijke stikstofbronnen. Stikstof is een molecuul dat nodig is voor de aanmaak van aminozuren. Tijdens een training ontstaan er microbeschadigingen in het spierweefsel waardoor het lichaam aangezet wordt tot de aanmaak van extra spierweefsel.

Tijdens deze herstel en opbouw werkzaamheden na een training heeft het lichaam extra stikstof (in het engels nitrogen genoemd) nodig om die aminozuren aan te vullen waar het tijdelijk te kort aan heeft. Deze aminozuren worden gebruikt om de beschadigde eiwitten te herstellen en nieuwe eiwitten te maken. Uit deze nieuwe eiwitten vormt het lichaam dan weer nieuw spierweefsel.

Uiteraard kan alleen het gebruik van L-Glutamine er niet voor zorgen dat de essentiële aminozuren worden aangevuld. Immers deze aminozuren heten essentieel omdat het lichaam ze niet zelf kan maken.

Een goede bron van essentiële aminozuren in de juiste verhouding (zoals in vele proteïne en aminozuurproducten) in combinatie met een L-Glutaminezuur biedt het lichaam dan ook de kans om zich optimaal te herstellen en om zo veel mogelijk nieuw spierweefsel aan te maken. Hoe harder je traint hoe meer microbeschadigingen er ontstaan en hoe meer L-Glutamine men nodig heeft.

Behalve als bron van Stikstof dient L-Glutamine ook als Energiebron. L-Glutamine kan door het lichaam op een eenvoudige wijze worden omgezet in glucose en daarmee als extra energiebron fungeren. Hierdoor kun je langer en intensiever trainen en wordt het rendement van de training extra groot.

Eiwitten
Eiwitten zijn onmisbaar voor het opbouwen van spiermassa en kracht.
Eiwitten zijn de bouwstenen van de spieren. Zij garanderen snel spierherstel en spiergroei. Zonder eiwitten is spieropbouw niet mogelijk. Mensen die veel aan sport doen hebben een verhoogde eiwitbehoefte. Dit komt door de constante afbraak-, groei-, en herstelprocessen die in het lichaam plaatsvinden tijdens een intensief trainingsprogramma.

Om de sporter te voorzien van hoogwaardige eiwitten zijn er proteïne preparaten met een compleet aminozurenpatroon die makkelijk en volledig door het lichaam kunnen worden opgenomen.

In principe is het zo dat hoe zwaarder je traint, des te groter en sterker je spiermassa zal worden.Voorwaarde is wel dat je voeding voldoende eiwitten/aminozuren bevat zodat je spieren deze groeiprocessen aankunnen.

Proteïnes kunnen gebruikt worden door iedere sportbeoefenaar voor herstel en opbouw van de spieren tijdens intensieve trainingsperioden. Aangeraden wordt 3 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag bij intensieve sportbeoefening (zeker wanneer je streeft naar spiergroei) en 1,5 gram voor behoud van je spiermassa.

Voordelen van aminozuur en eiwitpreparaten voor sporters:
• stimuleren van spiergroei
• snel spierherstel
• de "bouwstenen" voor de spiercellen
• minder spierblessures
• versterkt de spierstructuur
• minder spierafbraak

De chemische samenstelling komt neer op een ingewikkelde aaneenschakeling van aminozuren in een vast patroon, genaamd een keten. Deze keten wordt door het lichaam opgesplitst in de benodigde aminozuren. De aminozuren zijn nu klaar voor transport of opslag.

Eiwitten zijn op te splitsen in twee soorten, namelijk plantaardige eiwitten en
dierlijke eiwitten. Eiwitconcentraties zijn er in meerdere soorten. Hieronder staan de verschillende uitgelegd.

Caseïne eiwit
Caseinaat eiwit is heel lang gezien als een goedkoop en minder zuiver eiwitconcentraat. Veel leveranciers zijn overgestapt op wei-eiwit vanwege de snellere en betere opname van dit type eiwit. Het opname vermogen van Calcium Caseinaat ligt tussen de 40 en 60%.

Het voordeel van Calcium Caseinaat is dat het langzamer wordt opgenomen door het lichaam en een hoog aandeel L-Glutamine bevat. Hierdoor kan het lichaam na inname over een langere tijd over bouwstoffen beschikken voor het opbouwen, herstellen en behouden van de spiermassa.

Teveel inname ineens van Calcium Caseinaat eiwit kan een verstoring van het spijsvertering stelsel tot gevolg, vooral voor mensen met een lactose intollerantie. Een goed Calcium Caseinaat eiwit bestaat uit melkeiwitten zonder toevoeging van andere dierlijke producten. Dit product wordt in zijn zuiverste vorm geleverd in 90% eiwit. Indien een concentraat van een product minder is, bijvoorbeeld 80 of 85%, kijk dan welke toevoegingen het product nog verder heeft. Dit in verband met de hoeveelheid Calcium Caseïnenaat die het lichaam binnen krijgt.

Albumine of Ei eiwit
De smaak van dit eiwit wordt vaak als minder lekker ervaren t.o.v. het caseïne eiwit. Het is een eiwit dat redelijk goed wordt opgenomen door het lichaam.

Wei eiwit
Dit is het best mogelijke eiwit en ook de duurste. Door de zuiverheid en de amino-samenstelling ligt de opname tussen de 70 en 85%. Dit is relatief hoog als men in beschouwing neemt dat veel eiwit kapot gemaakt wordt in de maag en darmen. Wei eiwitten zijn er in een hogere zuiverheidgraad als product verkrijgbaar en in een minder zuivere vorm. In het laatste geval is er vaak calcium caseïnenaat toegevoegd. In Amerika zijn de producten bekend als Whey Protein.

De smaak van de producten die deze eiwitsoort bevatten wordt vaak als minder smaakvol ervaren, dit omdat er vaak minder smaakstoffen zijn toegevoegd. Met nieuwe smaakstoffen is het echter tegenwoordig de fabrikanten wel gelukt de smaak lekker en romig te maken.

Wei eiwit is in de sportvoedingsproducten verkrijgbaar als een Wei Isolaat en een Wei Concentraat. De eerste vorm heeft een extra bewerking ondergaan t.o.v. de concentraat. Deze dure bewerking ziet men vaak ook terug in de prijs van het product. In deze bewerking wordt de Whey eiwit nog verder uitgefiltreerd zodat er nog iets meer eiwit overblijft. Het verschil is echter minimaal en dat terwijl de prijs vaak veel duurder is.

Omgerekend is het voordeliger om een Whey Concentraat te nemen dan een Whey Isolaat. Om 100 gram eiwit binnen te krijgen kunt u 108,00 gram Whey Isolaat nemen of 114,00 gram Whey Concentraat. Gezien de huidige verkoopprijzen is Whey Concentraat t.o.v. Whey Isolaat omrekend vaak.

Ion Exchange Whey Amino Acids 
De allerbeste zijn Ion Exchange Whey Amino Acids die een opname vermogen hebben van tussen de 80 en 95 %. Door de speciale bewerking van de aminozuren is het passeren van de maag / darm barrière snel en gaat er heel weinig effectief product verloren. Producten worden nog niet verkocht vanwege de hoge prijs en de slechte leverbaarheid.

De mens is een omnivoor. Dat wil zeggen dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel eet en dus beide eiwitsoorten binnen krijgt. Om deze reden zal een vegetariër bijna niet dezelfde prestaties kunnen neerzetten als iemand die geen vegetariër is. Een eiwit / aminozuur wordt in de cel opgenomen door de celwand.

Dit gaat niet zomaar. Het eiwit / aminozuur moet begeleid worden door een aantal stoffen die de opname voorbereiden. Dit kunnen vitaminen / mineralen zijn maar ook andere aminozuren of koolhydraten. Elk eiwit / aminozuur heeft een andere werking en andere werkingsplaats. Hiervoor zijn in de meeste producten die stoffen toegevoegd die de opname bevorderen.

Zink
Zink is een mineraal van meer dan 300 enzymen die nodig zijn om wonden te genezen, de vruchtbaarheid te bevorderen, de cel-reproductie op gang te houden, het gezichtsvermogen te verbeteren, de weerstand te bevorderen en te beschermen tegen vrije radicalen.

Zinkgluconaat zuigtabletten, volgens een dubbelblind onderzoek bij 100 mannen en vrouwen met verkoudheid, verkorten de duur van de verkoudheid. Elke 2 uur een zuigtablet halveert de totale verkoudheidsduur.

Zink is een sporenelement en noodzakelijk voor de reiniging van het bloed. Veel mensen hebben van nature geen goed zinkopnamevermogen. Hierdoor ontstaat bij inname van eiwitten of aminozuren puistjes op het lichaam. Bij de inname van tussen de 30 - 50 mg zink per dag (ook op niet-trainingsdagen) kan het ontstaan van puistjes worden voorkomen. Het werkt zeker voor mensen met veel acne.

Magnesium
Magnesium is een voor de mens essentieel element. In de voeding is het aanwezig in verse groene groenten, volle granen, noten en zaden. Het lichaam bevat ongeveer 25 gram magnesium. Het meeste hiervan, zo'n 60%, bevindt zich in het skelet. Bijna al het overige magnesium is aanwezig in de cellen van de zachte weefsels. Slechts een klein deel bevindt zich in de extracellulaire vloeistof.

De belangrijkste functies vervult magnesium in de cellen, waar het een essentieel onderdeel is van zeer veel enzymsystemen. Het is onder andere betrokken bij de synthese van eiwit en DNA en bij het opslaan en vrijmaken van energie in/uit ATP. Daarnaast vervult magnesium een belangrijke rol bij de prikkeloverdracht in de zenuwen en spieren; het werkt hierbij tegengesteld aan calcium, namelijk relaxerend. Ook is magnesium belangrijk voor de botvorming.

Veel magnesium gaat verloren bij koken en bij het uitmalen van graan en er zijn een groot aantal factoren die de behoefte aan magnesium doen toenemen, zoals een hoge inname van suiker, calcium of alcohol, een hoog eiwitmetabolisme (bijvoorbeeld tijdens de groei), het gebruik van diuretica, intensief sporten, zwangerschap, spanningen, een verstoorde re-absorptie van magnesium in de nieren en (acute) ziekte. Bij een hoge blootstelling van de weefsels aan vrije radicalen (o.a. bij spanningen of ziekte) lekt meer magnesium uit de cellen, waardoor meer magnesium verloren gaat met de urine.
Verschillende groepen mensen lopen hierdoor een verhoogd risico op een tekort aan dit element.

Een tekort aan magnesium is in verband gebracht met zeer veel klachten waaronder:
- Mentale klachten, zoals geïrriteerdheid, angst, depressie en desoriëntatie;
- Klachten van hart en bloedvaten, zoals een onregelmatige hartslag, hoge bloeddruk en enclampsie;
- Klachten van de spieren, zoals spierzwakte en spierkramp;
- Darmklachten, zoals overgeven, spasmen en diarree.

Een tekort aan magnesium kan bij zeer veel ziekten/klachten een rol spelen en laboratoriumonderzoek kan de arts helpen bepalen of er (inderdaad) sprake is van een tekort aan dit element. Bij ziekte wordt in de regel gesuppleerd met doses tot zo'n 500 mg magnesium/dag, maar ook doses van 1000 mg of meer worden wel gegeven. Organische magnesiumverbindingen verdienen de voorkeur boven anorganische verbindingen, omdat zij beter opgenomen worden.

Mineralen
Mineralen zijn evenals vitaminen onmisbaar voor het lichaam.
Mineralen is de verzamel naam voor vele stoffen. Enkele voorbeelden zijn: ijzer, chroom, zink, vanadyl, jood, molybdeen, calcium, kalium, magnesium etc.

De twee belangrijkste soorten mineralen zijn:
- de gecombineerde preparaten
- de enkelvoudige of simpele combinatiepreparaten

De gecombineerde preparaten bevatten een aantal hoofdmineralen zoals ijzer, zink, kalium, magnesium, fluor en een aantal sporenmineralen/elementen. De enkelvoudige mineralen zijn de hoofdmineralen. Die worden in een meer geconcentreerde vorm ingenomen vanwege hun speciale effecten op het lichaam.

Bijvoorbeeld: ijzer is van invloed op het zuurstoftransport, zink op het bestrijden van bloedvervuiling (acne en huiduitslag), kalium (potassium) is goed voor de spiercontracties, magnesium ook voor de energiestroom (in beperkte mate) en de amino synthese, calcium voor de botgroei en spieraanhechtingsversteviging, Boron is een zgn. steroïde vervangingsmiddel voor de verheviging van de synthese van steroïde-vormige hormonen die van grote invloed zijn op een versnelde groei en herstel. De vele verschillende mineralen hebben een eigen uitwerking op sportresultaten maar ook puur op de gezondheid.

Mineralen zijn anorganische stoffen. Anorganisch wil zeggen dat de stof niet leeft of heeft geleefd. Een anorganisch product word door het lichaam gebruikt als katalysator. Een mineraal word daarom zelden verbruikt. Mineralen zijn noodzakelijk als katalytisch element. Het verschil tussen een mineraal en een vitamine ligt in de organische (vitamine) en anorganische (mineralen) opbouw.

Mineralen zijn evenals vitaminen onmisbaar voor het lichaam. Kalium is voor de energievoorziening van de spier van groot belang. Zink is een mineraal dat vooral bij de bloedzuivering betrokken is. Bij een tekort aan zink krijgt men witte plekjes op de nagels en dat gaat meestal gepaard met huiduitslag (o.a. acne). Mensen die veel zweten verliezen veel mineralen. Het niet tijdig bijvullen veroorzaakt op de lange duur vermoeidheid en orgaanstoornissen. Het krijgen van duizelingen tijdens warme perioden kan als oorzaak hebben dat men te veel mineralen heeft verloren.

Voor mensen die regelmatig een zonnebank bezoeken is het nemen van extra mineraal supplementen sterk aan te bevelen. Indien u op vakantie gaat naar een warm land is het verstandig een multi-mineralen preparaat mee te nemen en elke dag bij het ontbijt te gebruiken.