Top

Vetpercentage verlagen met 6 tips

Vetpercentage verlagen met 6 tips!




Wil je blijvend 5 of 10 kilo afvallen? Dan kun je je het beste richten op het verlagen van je vetpercentage. Mensen met overgewicht hebben namelijk in bijna alle gevallen een te hoog vetpercentage. Blijvend afvallen lukt alleen als je zo weinig mogelijk spiermassa en vocht verliest. Het gaat er met name om dat je vetten verbrand. In dit artikel geef ik je 6 tips, waarmee het makkelijker wordt om je vetpercentage te verlagen.

1. Eet veel vet

Dit klinkt misschien raar, want je wilt toch juist je vetpercentage verlagen? Helaas hebben vetten onterecht een slechte naam gekregen! Ik heb het dan niet over transvetten, die te vinden zijn in gefrituurd voedsel, maar over de meeste onverzadigde vetten en ook een aantal verzadigde vetten die te vinden zijn in kokosolie en roomboter.

Dit zijn de vetten die jou juist goed zullen helpen met afvallen. Waarom? Ze geven je langer een verzadigd gevoel en ze bevatten een hoop gezonde voedingsstoffen. De optimale hoeveelheid is om je voeding uit 40% vetten te laten bestaan.

2. Eet genoeg calorieën

Krijg je te weinig calorieën binnen, dan zal je lichaam zuiniger omgaan met de energie en zal eerder overgaan tot het opslaan van vet. Ga daarom niet veel minder calorieën eten, dan dat je per dag verbruikt.

Als je per dag dus 2000 calorieën verbruikt, blijf dan dagelijks minimaal zo’n 1600 calorieën eten.

3. Versterk je spieren

Het doen van krachttraining lijkt misschien meer voor mannen weggelegd, maar dat is absoluut niet waar. Ook heeft het voor de vrouw aanzienlijk veel voordelen om de spieren te versterken met gewichten.

Spieren hebben namelijk constant energie nodig, ook in ruststand. Hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer energie je lichaam nodig heeft en hoe sneller je lichaam de vetreserves zal verbranden.
Vergeet niet om tijdens het doen van krachttraining meer eiwitten te eten voor een sneller herstel. ERen van de beste eiwitten is hier Nr.1 Whey van Hype Nutrition.

4. Drink minder alcohol

Dit is niet zozeer een moeilijke tip, maar wel een vervelende. Alcohol is nou eenmaal voor veel mensen iets wat je liever niet wilt missen. Toch wordt door alcohol het vermogen van je lichaam om vet te verbranden zwaar onderdrukt.

Het lichaam kan de energie uit alcohol niet opslaan en geeft daarom de voorrang aan de verbranding van alcohol boven de verbranding van vet, eiwitten en koolhydraten.

5. Drink vooral water

Energiedrankjes, frisdranken en vruchtensappen uit pak zijn allemaal erg suikerrijk. Dit maakt ze erg ongezond, want dit zijn veel te veel suikers tegelijk. Drink daarom voornamelijk water.

Groene thee en af en toe koffie (zonder melk en suiker) zijn uiteraard ook een prima alternatief op water. Toch is water het enige wat je lichaam nodig heeft.

6. Vermijd bewerkte voeding met fructose

Tegenwoordig zitten in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen de suikersoort fructose. Deze vruchtensuiker lijkt misschien gezond, omdat dit uit fruit, bieten en maïs wordt gehaald. Toch is het tegendeel waar.

Fructose is misschien wel de allerslechtste suiker voor ons lichaam, als deze niet wordt gegeten in de oorspronkelijke staat (zoals in het fruit).
Fructose kan namelijk in ons lichaam niet goed worden omgezet in energie. Daardoor wordt fructose rechtstreeks naar de lever gestuurd om te worden afgebroken. Het komt erop neer dat fructose zo veel sneller wordt opgeslagen als vet dan bij ‘normale’ suiker.
Daarbij komt ook nog is dat fructose ervoor zorgt dat je niet snel verzadigd raakt, wat betekent dat de kans groter is dat je teveel gaat eten. Kijk dus uit met producten die de ingrediënten glucose-fructosestroop, fructosestroop, maisstroop of corn syrup bevatten.


Veel succes met deze tips!


Door Laurens Helmstäter
Orthomoleculair therapeut (volgens de kPNI)


Aanbiedingen